DĚJEPIS 6.A

Pro žáky, kteří nedostali učebnici, jsou na webu zkrácené výpisky z učebnice - jsou vyznačené žlutě. Spolu s látkou probranou v hodině a se zápisy ze sešitu dávají vždy 1 ucelenou lekci.

62. hodina ..........   pondělí 20.6.2016  // Ježíš Kristus a počátky křesťanství

Ježíš Kristus a počátky křesťanství (str. 86-89)

Narození Ježíše Krista = počátek křesťanského letopočtu

Kde? V Betlémě

Kdo je Ježíš? Syn Boží, který sestoupil k lidem, aby vykoupil jejich hříchy

Jak? Obětí vlastního těla a krve

Popis událostí a jeho učení v Bibli – v Novém zákoně

Nový zákon: 4 evangelia, názvy Marek, Matouš, Lukáš a Jan

K židovské dívce Marii sestoupil anděl a oznámil jí, že porodí syna. V té době se konalo sčítání lidu, Marie se svým pozemským manželem Josefem putuje do Betléma, kde se mají nechat zapsat. Zde se narodil Ježíš. Mezi lidmi se šíří zvěst, že je to nový král Židů. Toho se zalekne Herodes, současný král a nechá všechny právě narozené chlepce povraždit. Rodiče však s Ježíšem uprchli do Egypta a do Nazaretha se vrátili teprve po Herodově smrti.

Ježíš se stal tesařem. V 30 letech se nechal pokřtít v řece Jordánu Janem Křtitelem. Poté se 40 dní postil v poušti a 3x odolal pokušení ďábla. Po návratu z pouště se vydal učit lid ve víře v Boha, uzdravoval nemocné, konal zázraky. Mezi svými příznivci si vybral 12 učedníků – apoštolů. Ti spolu s ním kázali o království nebeském=království lásky a spravedlnosti.

„Milujte své nepřátele.“

„Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy jednejte s nimi.“

„Nikdo nemůže sloužit dvěma pánům – nemůžete sloužit Bohu i majetku.“

„Udeříli-vás někdo do tváře, nastavte mu druhou.“

„Bude-li vám někdo brát plášť, dejte mu i košili.“

Lidé jej milovali, sílili však i řady jeho nepřátel. Farizeové (=židovští kněží) podrobovali Ježíše lstivým zkouškám. (Jak potrestat ženu odsouzenou za cizoložství? – Kdo jsi bez viny, hoď první kamenem.)

Ježíš kázal také v jeruzalémském chrámu a tehdy se našel člověk, který jej za 30 stříbrných zradil a vydal farizeům – Jidáš. Naposledy se Ježíš setkal se svými učedníky na poslední večeři. Tady jim lámal a rozdával chléb, ten nazýval svým tělem a rozléval víno, svou krev. Téže noci byl zajat vojáky. Soudit jej měl Pilát, ten na něm neshledal vinu. Přesto jej nechal ukřižovat. Když Ježíš zemřel, „země se třásla a skály pukaly“. Jeho věrní jej sňali z kříže a pohřbilido hrobu vytesaného ve skále. Hrob zavalili těžkým kamenem a římští vojáci jej dnem i nocí hlídali. Přesto byl 3 den hrob prázdný – Ježíš byl vzkříšen. Ještě 40 dní se lidem zjevoval a kázal o Božím království. Pak vstoupil na nebesa.

Herodes Veliký, též Ukrutný, král Judee (tam jej dosadili římané)

První křesťanská obec vznikla v Jeruzalémě a stejně jako Ježíš byla od počátku pronásledována. Později (po smrti mučedníka Štěpána) opustila většina věřících Jeruzalém a rozprchla se do okolních zemí. Všude, kam přišli, šířili pak věřící v Krista (=křesťané) novou víru. Toto vše se odehrávalo na území římské říše. Nové náboženství proniklo i do Říma, snad už za císaře Claudia. Nebylo příjímáno vlídně, první křesťané byli pronásledováni, předhazováni dravé zvěři, popravováni. Řady křesťanů přesto stále narůstaly, císař Constantin jej ediktem milánským 313 n.l. zrovnoprávnil s jinými náboženstvími a císař Gratianus jej 380 n.l. vyhlásil za jediné státem uznávané náboženství. 

Počátky křesťanství ( 86-89) - zápis

Pojmy: Ježíš, Josef + Marie, Bible, Nový zákon, evangelium, Betlém, Nazareth, Judsko, Židé, židovský král, Herodes, Jidáš, Pilát, Jeruzalém, apoštolové, farizeové, poslední večeře.

Postava Ježíše Krista znamenala zrod nového náboženství. Jeho žáci – apoštolové šířili křesťanství dál po celé římské říši. Křesťanství a Bible stojí u základů evropské civilizace. Nejvýznamnější události v životě Ježíše (Vánoce, Velikonoce)  se staly hlavními křesťanskými svátky.

 

 

61. hodina ..........   pondělí 13.6.2016  // Dominát (uč.str. 96-97) 

Opakování na test - otázky:

str. 52 - poloha Říma - Apeninský poloostrov, dnešní Itálie.  Kdo byli Etruskové, v čem vynikali, kam zmizeli. Založení Říma 753 př.n.l., římský letopočet, král Aeneis prchá z Troje, jeho syn zakládá město ALba Longa, Romulus a Remus, vlčice, pastýř, založení Říma, 12 supů, proroctví "Takto skončí každý, kdo překročí hranice města"

1. Řím králů - králové potomci bájneho zakladatele Romula, později etruští králové, vládne panovník (král) a senát. Poslední etruský král Tarquinius Superbus vyhnán, nového krále už Římané nezvolili, Řím se stane republikou

2. Řím republikou - res publica = věc veřejná, vládnou 2 konzulové, volení lidmi a v době ohrožení je zvolen diktátor, max. ale jen nan půl roku. Svobodní občané patriciové a plebejové (kdo je tribun lidu a co to je právo veta, co jsou zákony 12 desek, ), kdo byli otroci, jak se stali lidé otrokem? Kdo dobyl Řím počátkem 4. stol.př.n.l.? Co to znamená Pyrhovo vítězství (str. 62)

Punské války, Kdo byli Punové? Kolik bylo válek, kdio zvítězil? Kde leží Kartágo? Jak dopadlo? Kdo byl Hanibal, čím se proslavil?

Problémy s množstvím otroků v říši, Spartakus - kdo to byl, jak dopadl, jak dopadlo jeho povstání, jaké to mělo následky pro ostatní otroky v říši? První diktátor Sulla,

První trimvirát, co to je triumvirát, kdo v něm zvítězil, úsloví Kostky jsou vrženy ( str. 76), konec jeho života

Druhý triumvirát, Augustus, princepr (=první muž ve státě, proto jeho vláda principát)

3. Řím za prvních císařů

Augustus, Tiberius, Caligula, Claudius, Nero

Řím na vrcholu moci - Vespasianus, co to znamená adoptivní císaři - Traianus, Hadrianus, Co je to Limes Romanus? Jak se jmenuje nové náboženství,  Kdo byl Marcus AUrelius, (Hovory k sobě), co víš o jeho životě a vládě, komu přenechal nástupnictví

4. Dominát - Kdo byl Dioklecián (obr. str. 96) a kdo Konstantin (obr. str. 97)? Kdo rozdělil poprvé římskou říši na východní a západní? Co to je kolonát? Krize Říma - zmenšuje se, Řím už není hlavním městem, armáda si volí své císaře a zase je zabíjí, upadá zemědělství. Kdo zrovnoprávnil křesťanství, co je to edikt milánksý, Kdo založil Konstantinopol, kde leží, jaké měla jino názvy v historii a jak se jmenuje dnes.

Před testem si projdi výpisky na těchto stránkách a v sešitě.

------------------------------------------------------------------------------------------------

K dnešnímu učivu:

Co víme z minulých hodin:

  1. Za vojenských cisařů má říše velké problémy - císař Diokletián rozdělil říši na dvě části a přibral si spoluvládce.
  2. Císař Konstantin zrovnoprávnil křesťanství s jinými náboženstvími.
  3. Řím má problémy a bude hůř. Barbaři se talčí na jeho území.

Nové učivo: Nastává nové stěhování  národů: Do Černomoří vpadli Hunové (pamatujeme Attilu, šrámy na tváři, vše zvládají na koních – jedí, odpočívají i jednají). Říše Ostrogótů a Vizigótů byla Huny smetena (Gótové = germánský kmen). Germáni proto hledají nové domovy. Římané jim povolí usadit se na území římské říše, za Dunajem. Přesto spolu mají neustálé spory, které vyústí do bitvy u Adrianopole (dnes Drinopol - město v evropské části Turecka) ---Římané jsou poraženi. Uzavřou proto smír s Góty a svou říši rozdělí císař Theodorius roku 395 n.l. na dvě (je to lepší než spravovat jeden velikánský státní útvar, každá část má svého císaře):

  1. Západořímská říše – (Západořímská říše zanikla již v roce 476 abdikací mladistvého císaře Romula Augustula, k čemuž byl přinucen Odoakerem – germánským velitelem římské armády)

Město Řím pak ještě vyplení germánský kmen Vandalů (tak důkladně, že od té doby Vandal = bezdůvodný ničitel). Germáni, usazeni v různých částech říše si pak vládnou vlastně spíše sami. V Římě se střídají císaři, slabí, loutky svých vojevůdců, až nakonec sesazením posledního cícaříčka (Romulus Augustulus) zaniká západořímská říše.

476 končí zánikem Západořímské říše starověk

  1. Východořímská říše (spíše ale název Byzantská říše). Jejím hlavním městem se stala Konstantinopolis (podle císaře, který toto město Byzantion učinil 330 n.l. hlavním městem své říše). Tato říše odolávala náporu barbarů a pokračovala až do 15. století.

Pád Říma (104-105) – zápis:

Římská říše má stále více problémů. V její blízkosti začíná stěhování národů vpádem Hunů do Středomoří. Ostatní kmeny se také stěhují a překračují hranice římské říše. Ta se nakonec dělí na dvě části:

  1. Východořímskou, později zvanou Byzanc, se sídlem v Konstantinopoli, která setrvá až do 15. století

  2. Západořímskou, ta ale zaniká již v roce 476 - tímto zánikem končí období starověku

Učivo dnešní hodiny:

Co víme z minulých hodin:

  1. Za vojenských cisařů má říše velké problémy - císař Diokletián rozdělil říši na dvě části a přibral si spoluvládce.
  2. Císař Konstantin zrovnoprávnil křesťanství s jinými náboženstvími.
  3. Řím má problémy a bude hůř. Barbaři se talčí na jeho území.

Nové učivo: Nastává nové stěhování  národů: Do Černomoří vpadli Hunové (pamatujeme Attilu, šrámy na tváři, vše zvládají na koních – jedí, odpočívají i jednají). Říše Ostrogótů a Vizigótů byla Huny smetena (Gótové = germánský kmen). Germáni proto hledají nové domovy. Římané jim povolí usadit se na území římské říše, za Dunajem. Přesto spolu mají neustálé spory, které vyústí do bitvy u Adrianopole (dnes Drinopol - město v evropské části Turecka) ---Římané jsou poraženi. Uzavřou proto smír s Góty a svou říši rozdělí císař Theodorius roku 395 n.l. na dvě (je to lepší než spravovat jeden velikánský státní útvar, každá část má svého císaře):

  1. Západořímská říše – (Západořímská říše zanikla již v roce 476 abdikací mladistvého císaře Romula Augustula, k čemuž byl přinucen Odoakerem – germánským velitelem římské armády)

Město Řím pak ještě vyplení germánský kmen Vandalů (tak důkladně, že od té doby Vandal = bezdůvodný ničitel). Germáni, usazeni v různých částech říše si pak vládnou vlastně spíše sami. V Římě se střídají císaři, slabí, loutky svých vojevůdců, až nakonec sesazením posledního cícaříčka (Romulus Augustulus) zaniká západořímská říše.

476 končí zánikem Západořímské říše starověk

  1. Východořímská říše (spíše ale název Byzantská říše). Jejím hlavním městem se stala Konstantinopolis (podle císaře, který toto město Byzantion učinil 330 n.l. hlavním městem své říše). Tato říše odolávala náporu barbarů a pokračovala až do 15. století.

Pád Říma (104-105) – zápis:

Římská říše má stále více problémů. V její blízkosti začíná stěhování národů vpádem Hunů do Středomoří. Ostatní kmeny se také stěhují a překračují hranice římské říše. Ta se nakonec dělí na dvě části:

  1. Východořímskou, později zvanou Byzanc, se sídlem v Konstantinopoli, která setrvá až do 15. století

  2. Západořímskou, ta ale zaniká již v roce 476 tímto zánikem končí období starověku

60. hodina ..........   čtvrtek  9.6.2016  // Dominát (uč.str. 96-97) 

Dominát (96-97)

Co víme z minulých hodin:

  1. Za adoptivních císařů byl Řím na vrcholu moci
  2. Objevují se nové problémy: hospodářství, barbaři na hranici, vzpoury ve vojsku. Barbaři = ti, kteří nepřijali řeckou nebo římskou kulturu.
  3. Šíří se nové náboženství. Křesťanství

Nové učivo: Slabá vláda, časté střídání císařů – vše ukončil nástup Diokleciána. Ten se prohlásil za neomezeného vůdce nad všemi obyvateli (tzv. dominus = česky pán). Jeho forma vlády = dominát. Senát své postavení ztratil. Dioklecián si zvolil  spoluvládce. Sám vládl východní části říše, jeho spoluvládce západní části říše. Centrum říše přenesl z Říma do Nikomedie (dnešní Izmit v Turecku). Roku 305 odstoupil.

Po bojích o trůn roku 306 nastupuje Konstantin --- První císař, který podporuje křesťanství. Sám není křesťan, křest přijme těsně před smrtí. Ale roku 313 vydá milánský edikt, kterým křesťanství zrovnoprávní s ostatními náboženstvími. --- Hlavní město přenesl do osady Byzantion, jako město dostala název Konstantinopol, též slovansky Cařihrad. Dnes Istanbul. Řím a celá Itálie upadá (už nemá ani Řím za hlavní město). --- Vydá nařízení, že kolonát i řemesla musí být dědičná, stejně tak vojenská služba --- Ukončí častá pronásledování křesťanů. Římská říše se však zmítá v krizi!!! Nepřátelské vpády barbarů stále zesilují.

Dominát (96-97) – zápis:

Rozklad římské říše za vlády vojenských císařů ukončil až císař  Dioklecián. Čelil krizi reformami, rozdělil říši a přibral si spoluvládce. Silným císařem byl i Konstantin Veliký. Založil Konstantinopol, zrovnoprávnil křesťanství, řešil hospodářské problémy.

59. hodina ..........  pondělí 6.6.2016  // Řím na vrcholu moci (uč. str. 90-93) 

Co víme z minulých hodin:

  1. Za prvních císařů (Augustus, Tiberius, Caligula, Claudius, Nero) prožívá říše rozmach - ale také krutovládu.
  2. Z provincií proudí peníze i zboží na výstavbu metropole.
  3. Římský lid už nemá žádná práva

Nové učivo: Řím dále vzkvétá, pokračuje výstavba Říma. Dochází k obnově zemědělství – latifundie se drobí na menší políčka, na kterých budou pracovat zchudlí rolníci nebo propuštění otroci (tzv. koloni). Pracují lépe než otroci – musí sice odevzdat část úrody, ale přebytek je jejich. Tento systém se nazývá kolonát.

Řím je na vrcholu moci. Císař Vespasianus nechal zbudovat KOLOSEUM, obyvatelé říše žádají chléb a hry.

V Římě nyní vládnou adoptivní císaři (tzn. že panovník si ještě za svého života nalezl svého nástupce a toho přijal za svého syna=adoptoval ho). Patří k nim:

Traianus = za jeho vlády má území římské říše největší rozlohu. Na obranu proti barbarům buduje na hranicích ochranné opevnění=LIMES ROMANUS. Dostane od senátu titul „Nejlepší císař“ - asi právem.

Hadrianus = buduje opevnění, Hadriánův val v Británii, říše i provincie vzkvétají

Marcus Aurelius, filosof na trůně. Za jeho vlády na Římskou říši útočí barbarské kmeny, zvláště Markomani a Kvádové. Ve vojenských leženích Marcus Aurelius sepsal „Hovory k sobě“.

Commodus = nástupce a syn Marka Aurelia, krutý a domýšlivý, miluje gladiátorské zápasy, ve kterých samozřejmě vždy vítězí. Nakonec byl zavražděn.

Římská říše začíná mít problémy se stále častějšími nájezdy barbarů. Některé provincie už nedokáže udržet a musí je opustit. Nepevná vláda (další císařové se střídají, jak rychle je vojsko vyhlašuje a pak zabije), loupeživé nájezdy, vzpoury vojska, znehodnocování měny – pouze výměnný obchod, rozvoj křesťanství.

Opět problém se zemědělci – koloni musí odevzdávat tolik, že jim nic nezbývá. Tak raději opouští své políčko a jdou do Říma. Nemají nic. Aby se ale nebouřili, císaři je uspokojují bezplatným přídělem obilí a pořádáním her - žijí na státní útraty.

Řím na vrcholu moci (90-93)) – zápis:

Řím vzkvétá, pokračuje jeho výstavba, vzniká Koloseum. Za adoptivních císařů je říše na vrcholu moci. Proti nájezdům barbarů buduje obranný val – limes Romanum. Objevují se ale první hospodářské potíže a epidemie moru. Postupně vzůstá vliv křesťanství. Křesťané jsou ale viněni z problémů a tvrdě pronásledováni.

xx. hodina ..........  čtvrtek 2.6.2016  // MCHO, dějepis bude - Spartakus

Opakování: svobodní obyvatel= Říma, chudí i bohatí x otroci a jejich postavení

Otázky na příště:

1. Kdo byli otroci, kdo byli gladiátoři

2. Proč došlo ke povstání otroků?

3. Jak povstání probíhalo?

4. Kdo zvítězil?

5. Jak se změnilo postavení otroků v římské společnosti po tomto povstání?

xx. hodina ..........  pondělí 30.5.2016  // Kino Hvězda - PERU, dějepis nebude 

 

58. hodina ..........   čtvrtek  26.5.2016  // Řím za prvních císařů 

Řím za prvních císařů (uč. 84-85)

Co víme z minulých hodin:

Císař Augustus, ze 2. triumvirátu vládne Římu. Řím je veliké město, asi 1 000 000 obyvatel. Žije v míru, rozvíjí se, války pouze na hranicí říše. „Nalezl jsem město z cihel, zanechávám jej z mramoru“

Řím se změnil – už není republikou, ale principátem (tj. monarchií, ael stále má senát, tivbuny lidu, konzuly, ale jejich moc je stále oslabována). Vládne tam princeps = první muž ve státě. Nyní vládne dobře, proto je bvšeobecná spokojenost, mír, lidem nevadí náhrada republiky principátem

  1. Augustus neválčí, má své vojevůdce (Drussus, Varus, Germanicus) a ti pronikají až do Germánie. Zde padnou do léčky, v Teutoburském lese jsou zcela zničeny 3 legie. //germánský náčelník Arminius
  2. Nastupuje Tiberius, nevlastní syn Augusta. Zpočátku vládne dobře, pak ale v obavách ze spiklenců prchá na ostrov Capri. Místo něj vládne velitel palácové gardy, k Tiberiovi nikoho nepustí, své nepřátele očerňuje a nechává je popravit. Tiberius byl nakonec udušen spiklenci.
  3. Nastupuje Caligula, synovec Tiberia. Zdá se, že bude vládnout lépe než jeho strýc. Nakonec ale zklamal: Rozházel peníze ze státní pokladny, žil výstředně – svého koně jmenoval senátorem, nutil lidi, aby mu odkázali svůj majetek (když neodkázali, nechal je popravit a majetek stejně zabavil). Všichni se bojí jeho řádění a nakonec ho jeho vlastní garda zabije. („Jen ať mě nenávidí, hlavně, když se mě bojí“)
  4. Nastupuje Claudius, strýc Caliguly. Je velmi vzdělaný, zajímá se o Etrusky, historii, jeho vláda znamená úlevu. Začíná dobývání Británie. Claudius se ale ocitá ve vleku svých žen – nevázané Messaliny a poté Agrippiny, která ho přinutí k adopci svého syna Nerona.
  5. Nastupuje Nero, syn Agrippiny, Claudiovy manželky, která nechala Claudia otrávit. Vládne dobře, řídí se radami Senecy, zaobírá se hudbou, skládá verše. Nakonec se ale domnívá, že může všechno: Dá zavraždit bratra, svou matku, svou ženu, nechá zapálit Řím, nakonec dojde ke vzpouře. Císař prchá z Říma, bojí se, že bude dopaden a nařídí svému otroku, ať mu pomůže se sebevraždou.

 

Závěr: Za vlády prvních císařů se Řím stává výstavním městem. Lidé už ztratili téměř veškerá práva. Žádají jen „chléb a hry“

 

Řím za prvních císařů (uč. 84-85) - zápis

Za vlády prvních císařů se Řím stává výstavním městem. Řím se ale změnil – už není republikou, je principátem (tj. monarchií). Vládne tam princeps = první muž ve státě, vliv senátorů, tribunů lidu, konzulů je stále menší. Lidé už ztratili téměř veškerá práva. Žádají jen „chléb a hry“.

 

57. hodina ..........   pondělí 23.5.2016  //  Římská civilizace a kultura

 

Římská civilizace a kultura (uč. 80-83)

Co víme z minulých hodin:

V Římě končí období republiky, 2 konzulů a senátorů. V 1. triumvirátu zvítězil Caesar, ve druhém Octavianus Augustus. (tzv. principát)

Doba Augustova – zlatý věk, Řím-město má asi 1000000 obyvatel, obyvatelé říše přejali od řeků mnoho z jejich dovedností a vzdělanosti.

Básnictví: Vergilius – epos Aeneas, hrdina prchá z hořící Tróje...

Horacius – je chudý, ale má podporu Maecenata atak může skládat verše

Ovidius – „Proměny“ – v básních popisuje řecké a římské hrdiny, kteří se proměnili v rostlinu či zvíře

Stoická filosofie „Žít v souladu s přírodou“

Řečnictví – Cicero, Historie – Titus Livius, Tacitus,  Zeměpis – Strabón(popis říše, údaje o obyvatelích, pamětihodnostech ... Divadlo – komedie se hrají dodnes

Oblíbené hry – v cirku – gladiátoři, závody vozatajů, soutěž v přednesu básní, zpěvu,...

Život v Římě a jejich civilizace:

  1. Vše přejali od řeků, ale pak to zdokonalili
  2. Stavěli mosty, silnice, města, vodovody, vojenské stroje, čtyřposchoďové domy, bloky činžáků, přechody pro chodce na rušných silinicích, taxíky – podle počtu ujetých kamenů se platilo za odvoz
  3. Čistota těla – lázně veřejné pro chudé i bohaté a s ústředním vytápěním.
  4. Bydlení: bohatí si staví vily mimo Řím
  5. Jídlo: Chudý –placka z mouky, sýr, ryba, bohatý – lahůdky  daleka
  6.  Škola – číst, psát a počítat, třídy, destička s voskem, sedí se na lavičce, prázdniny („Psí dny“ – Sirius)

  Vyspělá římská civilizace ovlivňovala rozsáhlá území říše

Římská civilizace (uč. 80-83) - zápis

Za vlády 1. císaře – Octaviana Augusta došlo k upevnění a rozkvětu říše (tzv. zlatý věk). Rozvíjí se poezie, historie, zeměpis,medicína i práva, hry v cirku. Vyspělá civilizace ovlivňovala i rozsáhlá území říše. Budovali se silnice, vodovody, lázně, města, školy. Z některých vojenských táborů vznikla pozdější evropská města.

 

56. hodina ..........   čtvrtek 19.5.2016  //  Caesar

Římská republika má spoustu problému a vládu si zde rozdělili tři muži (= tzv.1. triumvirát):

Crassus, Pompeius a Caesar. Caesar nakonec zvítězil a stal se vládcem celé říše. Byl zavražděn spiklenci a vládu si rozdělil 2. triumvirát. Z této trojice mužů vzešel vítězně Octavianus Augustus. Z něj se stal první římský císař.

55. hodina ..........   pondělí 16.5.2016  //  Důsledky válek 

Důsledky válek (uč. 70-75)

Co víme z minulých hodin:

1. Řím vedl dobyvačné války ve Středomoří

2. Porazil nejprve Kartágo ve 3 punských válkách

3. Nakonec porazil i Makedonii a nakonec Korint (řecké město)

4. Římská říše už leží v části Evropy, Afriky, Asie.

Jak se nyní žije Římanům? Prostí svobodní rolníci v říši mají malá políčka. Musí ale do války a políčka nemá kdo obdělat. Není obilí, ale nevadí, Řím si je doveze odjinud, vždyť je vítěz. Obilí je levné, vozí se z dobytých území - provincií. Pro majitele kousíčku půdy nemá smysl se o pole starat, stejně prodá obilí jen pod cenou – opouští proto svá políčka, odcházejí do Říma, nikdo je ale za peníze nezaměstná – proč, když otroci pracují zadarmo. Proto tam žijí na státní útraty jako chudina.

Velkostatkáři skupují opuštěná políčka a bohatnou. Pracují tam otroci, těch je všude dost a jsou levní. Ohromné statky = latifundie patří jen hrstce bohatých. Ačkoliv Řím rozšiřuje svá území, spousta jeho občanů chudne, ve společnosti vzniká napětí --> TOTO SE MUSÍ NAPRAVIT!!!

POZOR!!! Otroků je všude dost, ale.... do armády můžou nastoupit jen svobodní Římané, kteří mají majetek. A pokud rolník zchudl, nemá majetek. Pokud nemá majetek, nenastupuje do armády. Pokud nenastoupí do armády, kdo bude za Řím bojovat dál? Kdo bude hájit dobytá území? Kdo zajme a přiveze další otroky? --> TOTO SE MUSÍ TAKÉ NAPRAVIT!!! REFORMY!!! Reforma je přeměna, změna, úprava, zlepšení v jakékoliv oblasti života, ale není to revoluce.

  1. Reforma Tiberius Sempronius Graccho – navrhl odebrat část půdy bohatým statkářům, rozdělit ji na menší části a dát bezzemkům, musí jim patřit i v případě zadlužení, nemůžou o ni přijít. Statkáři dostanou zaplaceno. Proti tomu se zvedá nevole, Tiberius Graccho je zavražděn a rozdělování půdy zastaveno.
  2. Reforma – Gaius Sempronius Graccho, jeho bratr – navrhl ---vojáci budou dostávat oděv a obuv od státu zdarma---chudina bude dostávat ze státních sýpek obilí zdarma---mimo území Říma vytvořit kolonie, kde nemajetní dostanou půdu zdarma--- občanská práva získají i spojenci v celé Itálii (a tímto si získal nepřátele a pak musel uprchnout). Jeho reformy také zastaveny.

V Římě jsou nyní 2 strany, jedna – populáři – hájí reformy, druhá – optimáti - chce vše nechat při starém, tito mají i podporu senátu. V čele obou  zkušení vojevůdci. V ulicích se bojuje  a vraždí. Nakonec po dlouhých bojích v roce 83 př.n.l. se Sulla stal neomezeným vůdcem=diktátorem

Sulla a jeho diktatura: Moc má na neomezenou dobu, vládu začal novým vražděním, existují seznamy politických odpůrců, udávání – kdo udá, získá majetek protivníka (a nemusí to být ani pravda, udáme proto bohatého a získáme jeho majetek). Udavačů přibývá. V roce 79 př.n.l. se Sulla vzdává hodnosti diktátora a za rok zemře

V Římské říši je opravdu hodně otroků – pracují na  polích, v dílnách, na stavbách, slouží v domech. Utrpení – hlad – dřina. Mladí silní obratní otroci jsou dávání do gladiátorských škol, kde se trénují v boji. Budou pak před diváky bojovat mezi sebou a nebo s nějakým zvířetem. To bude zábava pro Římany, ale gladiátoři takto často umírají.  Tak se občas bouří.

Spartakus, dříve sloužil ve vojsku, dnes otrok v gladiátorské škole v Capuy u Neapole, prchl s několika otroky a shromáždil kolem sebe asi 100 000 jiných otroků. Spartakus má zkušenosti z boje, organizuje svou armádu a stále vítězí. Přidávají se k němu další otroci i zchudlí rolníci.

Ve Spartakově armádě narůstají neshody – otroci neví, co vlastně chtějí, až nakonec jsou pořaženi Římany. Spartakus padl, 6000 jiných je ukřiživáno podél cesty do Říma.

I když bylo povstání potlačeno, situace otroků se zlepšuje: Mírnější zacházení, už jich Římané nevozí tolik, spolehlivé otroky propouští občas i na svobodu...

 

Důsledky válek (uč. 70-75) - zápis

V Římě je nadbytek levných otroků, bohatí dále bohatnou, chudí ale nemají práci, ještě více chudnou a armáda už nemá vojáky, protože v ní můžou sloužit jen majetní občané. Bratři Gracchové se pokusili o reformy, ale neuspěli a zahynuli. Následovala občanská válka. V ní zvítězil Sulla a stal se diktátorem. Otroci vedení Spartakem se vzbouřili. Byli poraženi.

54. hodina ..........   čtvrtek 12.5.2016  //  Punské války

Punové = římský výraz pro Kartágince

Téma: Punské války - zápis

Kartágo bylo bohaté město na severu Afriky, se kterým Řím svedl tři války o nadvládu nad Středomořím. Během první války se z Říma stala námořní velmoc. Ve 2. punské válce Hanibal převedl svá vojska přes Alpy a ohrozil  samotný Řím. Nakonec bylo Kartágo poraženo a jeho obyvatelé jej museli zbořit. Dále si Řím podmanil i Řecko. Z dobytých území získával Řím peníze, drahé kovy, obilí, potraviny, vojáky, pradovníky atd.

 

53. hodina ..........   pondělí 9.5.2016   //  Boj o nadvádu nad Itálií

Boj o nadvládu nad Itálií (mapa str. 60)

Zopakuj: Res publika = věc veřejná, Konzulové = nejvyšší vládci, správci, vojevůdci, Senát = poradní sbor, Tribun lidu (zástupce plebejů s právem veta, Vetó = zakazuji), diktátor = byl volen v dobách ohrožení, ale max. na půl roku, zákony 12 desek = jsou sepsány zákony a vyryty do kovových desek (tzv. zákony 12 desek)

Svobodní občané - patricijové (pater = otec, patřila jim veškerá práva, vlastnili veškerou půdu) + plebejové (plebs = lid), potomci přistěhovalců, rolníci a obchodníci, měli jen povinnosti,

Nesvobodní – otroci,těch bylo jen málo,zajatci+zadlužení Římané

Nové učivo:

Římané bojují s okolními kmeny:

  1. K Římu táhne etruský král Porsen – 300 mladíků z Říma však přísahá, že ho zabijí. Porsen se poleká a prchne.
  2. K Římu táhne kmen Volsků, vede jej Říman Coriolanus. Uprchl z Říma a teď se chce pomstít. Jeho manželka a jeho matka jej přemluví, aby rodné město ušetři. Ušetří, ale Volskové jej jako zrádce zato zabijí.
  3. Proti Římu povstalo etruské město Véje, obklíčili římské vojsko na jedné hoře, ale nakonec jsou  odraženi.
  4. K Římu táhnou Galové – římané je podcení a nakonec ani nestihnou zavřít brány města. Galové vejdou, obrýánci se opevní na Kapitolu. V noci Galové zkouší přelézt hradby a otevřít brány. Kejhání hus je prozradí. Město je zachráněno. Galové odtáhnou, pokud dostanou 1000 liber zlata. Běda přemoženým!!! Ale... za rok budou Galové Římem stejně poraženi
  5. Samnité vládnou nad územím větším než Řím, jsou výborní bojovníci. Přesto je Řím porazí. Musí s ním uzavřít mír. A Římané musí honem zpět – budou bojovat s Latiny, kteří povstali (Proč? Hájí už dlouho zájmy Říma, přesto nemají práva, jen povinnosti!!!)
  6. Nové boje se Samnity, nakonec celkem 3 války, ale Samnité jsou poraženi, stejně jako Gaové a Etruskové.
  7. Rozděl a panuj: Smlouvami si Řím zajistil kontrolu nad dobytými územími. „Spojenci“ musí dodávat poplatky, obilí, zboží, vojáky, platit daně. Na dobitém území se šíří latina.  Každé poražené město dopadlo jinak, někdo má práva, jiný ne, někdo platí více do Říma, jiný méně. Závidí si a nedokáží se spojit proti Římu!!!
  8. Řecká osada Tarent – osadníci pobijí posádky římských lodí, Řím chystá odplatu – povolají si proto vojvůdce Pyrha+20 000 vojáků a 20 slonů. Vylodí se v Itálii a drtivě porazí Římany. Řím chce uzavřít mír, ale nakonec se odhodlá k bitvě – opět je poražen. Pyrhos však prochází táborem s mrtvými vojáky i slony – „ Ještě jedno takové vítězství a jsem ztracen“ – opravdu v poslední bitvě už má jen necvičené vojáky a je Římany poražen.

Boj o nadvládu nad Itálií (uč. 59 – 63) - zápis

Než se stal Řím obávanou velmocí, musel bojovat  s okolními kmeny i etruskými městy.

  1. Ve 4. stol. Př.n.l. dobyli Řím Galové. Římané se museli vyplatit ve zlatě.
  2. Ve třech válkách porazí Řím Samnity i jejich spojence (Etrusky, Galy a další).
  3. Nakonec zvítězil Řím i nad řeckými městy a ovládl celé území Itálie.

Smlouvami si Řím zajistil kontrolu nad dobytými územími. „Spojenci“ musí dodávat poplatky, obilí, zboží, vojáky, platit daně. Na dobitém území se šíří latina.

Každé poražené město dopadlo jinak, někdo má práva, jiný ne, někdo platí více do Říma, jiný méně. Závidí si a nedokáží se spojit proti Římu!!!

 

52. hodina ..........   čtvrtek 5.5.2016   //  Řím republikou

Res publika = věc veřejná

V čele 2 konzulové, nejvyšší vládci, správci, vojevůdci, 300členný senát poradní sbor,                                          

Diktátor byl volen v dobách ohrožení, ale max. na půl roku svobodní občané – patricijové (pater = otec, patřila jim veškerá práva, vlastnili veškerou půdu) a plebejové (plebs = lid), potomci přistěhovalců, rolníci a obchodníci, měli jen povinnosti, otroci – těch bylo jen málo, zajatci + zadlužení Římané

Spory patricijů a plebejů = 1. odchod cca 18 000 plebejů z Říma, 494 př.n.l., hrozí, že si založí vlastní město. Patricijové slibují odpuštění dluhů + tribuny lidu (zástupce plebejů s právem veta, vetó = zakazuji), také jsou sepsány zákony a vyryty do kovových desek (tzv. zákony 12 desek)

2. odchod z Říma, následuje povolení sňatků mezi plebeji a patricii, rozdíly se stírají

Řím republikou - zápis

V letech 510-27 př.n.l. byl Řím republikou. V jeho čele stáli dva volení konzulové, kteří byli nejvyššími soudci, správci i vojevůdci a dále 300 senátorů.

Svobodní Římané se dělili na plnoprávné ptaricie a neplnoprávné plebeje. Až později směli plebejové volit své tribuny lidu. Ti měli právo zatýkat a právo veta.

Zákony Říma byly vyryty do 12 kovovýchdesek.

51. hodina ..........   čtvrtek 28.4.2016   //   Založení Říma a první králové

Rod vládce Aenea vládl v Alba Longa po 15 generací, když se královské dceři RHEI SYLVII narodila dvojčata. Jejich otcem byl samotný Mars – Bůh války. Matka měla o chlapce strach – že je zabije jejich vlasní strýc v touze po moci. Poslala je po vodě v košíku. Našla je vlčice, odkojila je vlastním mlékem. Později se jich ujal pastýř a vychoval je. Bratři dorostli a rozhodli se , že si založí vlastní město – 753 př.n.l.. Po kom se ale město bude jmenovat? Zápasili spolu, ale oba byli stejně silní a obratní. Proto měli rozhodnout bohové – poslali letící ptáky, Remus uviděl 6 supů, ale potom Romulus uviděl 12 supů. Romulus zvítězil, město se jmenuje ROMA. Vyoral brázdu – budoucí hradby- Remus je přeskočil. Romulus ho za to zabil se slovy: „ Takto dopadne každý, kdo překročí hradby mého města“. (Skutečně se v historii povedlo pouze 3x překročit hradby Říma).

Do Říma se stahují Romulovi druhové, díky beztrestnosti i zbojníci a vyděděnci – právo azylu. Nemají ženy. Proto pozvou na velkolepou slavnost sousední kmen Sabinů. Uprostřed oslav unesou jejich dívky do svého města. Král Sabinů Titus Tatius oblehl Řím. Díky zradě dívky Tarpeie se dostali Sabinové až do města. Následuje bitva, ve ktweré nemají Římané mnoho šancí. Tu se sabinské dívky vrhnou mezi bojovníky a prosí své otce a bratry za ukončení války – nechtějí přijít o své nové manžele. Válka končí, Titus Tatius se stává Romulových spoluvládcem.

Římští králové

Po Romulovi následují 3 králové, nejspíše pouze legendární. Od 6. století vládnou římu Etruští králové, kteří utvořili z Říma opravdové město (spojili všechny pahorky, vybudovali hradby, Cloaka Maxima – kanál, odvodnění bažin mezi pahorky). Obyvatelé Říma se dělí do 5 tříd, o důležitých věcech rozhoduje panovník a s ním i senát (sbor moudrých mužů).

Posledního etruského krále Římané 510 př.n.l. vyhnali a pak už žádného nezvolili, Řím se stal republikou.

Řím králů - zápis

V roce 753 př.n.l. bylo podle legendy Romulem založeno město Roma. Vládnoucí vrstvu v čele s králem v Římě tehdy tvořili Etruskové. Svobodné obyvatelstvo se dělilo na patricie a plebeje. Obě třídy od sebe byly přísně odděleny.  Po vyhnání posledního krále se Řím stal republikou a do čela státu byli voleni každý rok dva nejvyšší úředníci – konzulové. 

 

50. hodina ..........   pondělí 25.4.2016   //   Apeninský poloostrov - Etruskové

25.4.2016 test na Řecko

učivo zopakovat podle sešitu od kapitoly Starověká Kréta

25.4.2016 test na Řecko

učivo zopakovat podle sešitu od kapitoly Starověká Kréta

Zopakuj si: Kdo byli Řekové, Peršané , Makedonci

Co patřilo mezi 7 divů světa, čím byly vyjímečné tyto divy, Bohové starých bájí a pověstí

Život v Řecku - kultura - sloup dórský, iónský, korintský, sport, denní život, vzdělání, divadlo (tragédie, komedie, herci, masky)

Pojmy: Aristokracie, Tyranida, polis, Demokracie, dlužní otroctví, bájníá Atlantida,

Spolky: Peloponéský, Athénský námořní, Boiotská liga,

Bitvy: U Marathonu, U thermopyl, U Gaugámel, U Chaironeie, Peloponéská válka,

 

APENINSKÝ POLOOSTROV

Apeninský poloostrov, atlas do zeměpisu, str. 88-89, jedná se o hornaté území, v nížinách tehdy byli bažiny, dnes k němu počítáme i ostrovy Sicílie a Sardinie, též hornaté území. V zimě prší, v létě sucho.

2.tisíciletí př. n.l. se sem stěhují nové kmeny: Italikové, Latinové, Sikulové, Illyrové z Balkánu a od 8.stol. se sem stěhují i Řekové (Velká kolonizace, probíráno dříve, např. uč. str. 14-15)

ETRUSKOVÉ

Od 8. století hrají na tomto území velkou roli ETRUSKOVÉ (mnoho o nich nevíme – odkud přišli, sídlili zde dlouho???). Podle pověsti byl kdysi v Malé Asii (dnešní Turecko) hlad a losem se rozhodlo, že polovina Lýdů odejde jinam. Takto lčí události Hérodotos, otec historie. Básník Vergilius zase píše epos AENEIS: Po pádu Tróji se zachránil z tohoto města pouze Aeneas s několika druhy. Po dlouhé plavbě se dostal až k břehům Itálie a zde se oženil s královskou dcerou. Jeho syn pak založil město ALBA LONGA (dnes Řím).

ETRUSKOVÉ = velmi vyspělá civilizace ( výroba keramiky, železných předmětů, bronzu i drahých kovů, zruční stavitelé – odvodňovací kanály, mosty, opevnění, silnice,..). Žili jen v městských státech, žádná říše. Vyspělí zemědělci. Ženy měli rovnoprávné postavení (na obrazech je vidíme s muži při hostinách,...). Měli mnoho nepřátel – Kartágince, Řeky, Kelty a Římany. Silně utrpěli nájezdy Keltů, 4.stol př. n.l.. Nakonec je dobyli Římané a všechny Etrusky pořímštili – v 1.stol. n.l. vzniká kniha o dějinách Etrůsků, císař Claudius. Etruské nápisy dnes umíme přečíst, ale nerozumíme jim. Dějiny, náboženství i pověsti známe jen útržkovitě z řeckých a římských pramenů.

Apeninský poloostrov - zápis

Na území Apeninského poloostrova existovala od 8. stol. př.n.l. velmi vyspělá civilizace Etrusků. Etruskové byli výborní zemědělci, zruční stavitelé,  vynikali ve výrobě keramiky a zpracování bronzu, železa i drahých kovů. Jejich území si ale nakonec podmanili Římané. O Etruscích stále mnoho nevíme, dodnes nerozumíme jejich řeči.

 

49. hodina ..........   čtvrtek 21.4.2016   //   Opakování - Starověké Řecko

Název

Funkce

Kde leží

Stát

Kontinent

Egyptské pyramid v Gíze

Hrobky faraonů

např. u města Gíza

Egypt, Afrika

Visuté zahrady Semiramidiny

Okrasné zahrady

Babylón

Irák

Asie

Feidiův Zeus v Olympii

Socha zasvěcená Diovi

Olympie

Řecko

Evropa

Artemidin chrám v Efesu

Chrám zasvěcený bohyni lovu

Efessos

Turecko

Asie

Mauzoleum v Halikarnassu

Mauzoleum - hrobka

Halikarnass, dnes Bodrum

Turecko

Asie

Rhódský kolos

Socha zasvěcená Heliovi

ostrov Rhodos

Řecko

Evropa

Maják na ostrově Faru

Maják

přístav Alexandrie

Egypt

Afrika

Příště opakování - pokračování, 25.4.2016 test na Řecko

učivo zopakovat podle sešitu od kapitoly Starověká Kréta

 

 48. hodina ..........   pondělí 18.4.2016   //   Opakování - Starověké Řecko

Zadání: Oprav písemnou práci žáka Vendelína Paličky:

Ve starém Řecku dovedli skoro všichni občané číst, psát a latinu.  S poznatky Makedonců dodnes pracujeme v matematice, geometrii a ve fyzice (např. Pýthagorova věta, Thalétova věta, Archimédův zákon).   

Už Řekové věděli, že Země je plochá deska, točí se kolem své osy a není středem vesmíru. Znali podstatu zatmění Venuše i Měsíce a někteří věřili, že Země obíhá okolo Slunce.      

Velkého rozmachu dosáhlo i lékařství – lékaři dodnes skládají slavnostní slib – Archimedovu přísahu. Léky se vyráběli převážně z hlíny, proto se rozvíjela i botanika.                                 

Řekové pěstovali také řečnictví, historii, filosofii (= láska k hlouposti).

Řešení: Oprav písemnou práci žáka Vendelína Paličky.

Ve starém Řecku dovedli skoro všichni občané číst, psát a počítat. 

S poznatky Řeků dodnes pracujeme v matematice, geometrii a ve fyzice (např. Pýthagorova věta, Thalétova věta, Archimédův zákon).

Už Řekové věděli, že Země je kulatá, točí se kolem své osy a není středem vesmíru. Znali podstatu zatmění Slunce i Měsíce a někteří věřili, že Země obíhá okolo Slunce.

Velkého rozmachu dosáhlo i lékařství – lékaři dodnes skládají slavnostní slib – Hippokratovu přísahu. Léky se vyráběli převážně z bylin, proto se rozvíjela i botanika.

Řekové pěstovali také řečnictví, historii, filosofii (= láska k moudrosti).

 47. hodina ..........čtvrtek 14.4.2016   //   7 divů světa (48-49)   

 

Sedm divů světa je všeobecně známý seznam unikátních starověkých staveb v oblasti Středozemního moře a na Středním východě. Jako sestavitel seznamu je tradičně (a nepřesně) uváděn řecký spisovatel Filón Byzantský žijící snad ve 2. nebo 3. století n. l..

Současný seznam sedmi divů starověkého světa vznikl patrně až v 18. století.

 

Název

Datum stavby

Civilizace

Dochovaný

Zánik

Egyptské pyramid v Gíze

2550 př. n. l.

Egypťané

Ano

jediné se dochovaly

Visuté zahrady Semiramidiny

600 př. n. l.

Babylóňané

NE

není znám

Feidiův Zeus v Olympii

435 př. n. l.

Řekové

NE

zničený požárem

Artemidin chrám v Efesu

550 př. n. l.

Řekové

NE

zničen požárem

Mauzoleum v Halikarnassu

351 př. n. l.

Helénská civilizace

NE

zničeno zemětřesením

Rhódský kolos

292-280 př. n. l.

Helénská civilizace

NE

zničeno zemětřesením

Maják na ostrově Faru

3. století př. n. l.

Egypťané

NE

zničeno zemětřesením

 

 46. hodina ...........pondělí  11.4.2016   // Alexandr Makedonský (44-45) 

Co víme:

1. MAKEDONIE leží na sever od Řecka, v Evropě

2. Filip II. Makedonský z Makedonie učinil velmoc hospodářskou i vojensku

3. Cíle Filipa: Ovládnout a sjednotit Řecko a táhnout proti Persii

4. Po bitvě u Chairóneie – Řeky porazil, KONEC řecké samostatnosti. Zaručeny svobody, navržen společný nepřítel Makedonců i Řeků - Persie

5. Filipa zabil úkladný vrah, Princ Alexandr – pokjračuje v otcově díle

 

ALEXANDR VELIKÝ

Vynikající voják, pěkný, urostlý, bystrý, statečný, neohrožený, vzdělaný

334 př.n.l. se vydává na pochod, touží dobýt a ovládnout svět

Přebývá ve městě Gordion – v chrámě schovávají spletitý uzel – kdo jej rozmotá, stane se prý vládcem světa – Alexandr to dokázal !!! Dodnes – kdo rozmotá zamotanou situaci, ten rozťal „gordický uzel“

Následně porazí krále králů Dareia (ten utekl a ve stanu zapomněl manželku i dcery), ovládne Sýrii a Egypt a míří zpět na Persii.

Bitva u Gaugámel – Peršané v přesile, ale nemají dobré vojáky, Dareios znovu prchl a po něm hned prchlo Dareiovo vojsko

Alexandr vstoupil do Persepole, posvátné místo Persie, našel zlato, stříbro (3000tun).

Táhnou dál – V Indii čeká břehy Okeánu a konec světa, ale, bohužel, je tam další říše. Chce ji dobýt, vojáci mu porpvé vypoví poslušnost. Vrací se.

Babylón si určil jako hlavní město své říše, ve věku 33 tam ale umírá, snad malárie, zůstane  po něm město Alexanrie, které založil v Egyptě (muzeum a knihovna, středisko věd a můz).

Nemá schopného nástupce, po jeho smrti se bude válčit mezi veliteli jeho vojsk o moc a nezvítězí nikdo.

Zápis:

  1. Popiš, jak vypadal Alexandr:
  2. Po čem toužil
  3. Kde došlo k první bitvě?
  4. Jak rozvázal Alexandr uzel ve městě Gordion?
  5. Co zapomněl na bojišti král králů v bitvě u Issu?
  6. Kdo prchl před Alexandrem v bitvě u Gaugámel?
  7. Jak se jmenovalo hlavní město Perské říše a co v něm Alexandr našel?
  8. Kam nejdál se Alexandr dostal?
  9. Které město učinil svým hlavním městem?
  10.  Kde a v kolika letech Alexandr zemřel?
  11.   Co bylo dále?

Zápis - řešení:

  1. Popiš, jak vypadal Alexandr. Vynikající voják, pěkný, urostlý, bystrý, statečný, neohrožený, vzdělaný
  2. Po čem toužil? 334 př.n.l. se vydává na pochod, touží dobýt a ovládnout svět
  3. Kde došlo k první bitvě? Říčka Graník, ztratil prý jen 26 mužů
  4. Jak rozvázal Alexandr uzel ve městě Gordion? Přetnul Gordický uzel mečem
  5. Co zapomněl na bojišti Král králů v bitvě u Issu? Dareios zapomněl manželku i dcery
  6. Kdo prchl před Alexandrem v bitvě u Gaugámel? Opět Král králů Dareios
  7. Jak se jmenovalo hlavní město Perské říše a co v něm Alexandr našel? Persepole – 3000 tun zlata a stříbra
  8. Kam nejdál se Alexandr dostal? Do Indie
  9. Které město učinil svým hlavním městem? Babylon
  10.  Kde a v kolika letech Alexandr zemřel? 33 let, v Babylonu
  11.  Co bylo dále? Neměl nástupce, jeho říši si rozdělili jeho vojevůdci mezi sebe.

 

 45. hodina ..........čtvrtek 7.4.2016   //Makedonie (42-43)  

Co už víme:

  1. Théby na vrcholu moci a slávy, boje pokračují. Ke Spartě se přidají i Athény, bojuje každý s každým – dále se oslabují navzájem. Venku číhá nepřítel
  2. Makedonie leží na sever od Řecka, polobarbarská země
  3. Král Alexandr 1. (ne Alexander Veliký) se kdysi ůčastnil olympijských her, nevyhrál, ale dokázal, že nejsou takoví barbaři

MAKEDONIE

1. Roku 359 př.n.l. se dostává k vládě Filip II. (upevnil zemi, reforma armády - falanga, zlepšuje hospodářství v zemi)

Cíle Filipa: Ovládnout a sjednotit Řecko a táhnout proti Persii

2. Jak postupuje: Nejen války, ale i penězi získává spojence mezi řeckými městy

Má i odpůrce – Řeky, kteří se bojí o svou svobodu, tuší nebezpečí

Zajímavost: Démosthénes z Athén, aby uměl mluvit, pod jazyk oblázky a křik přes moře, škube mu v ramenu – meč, aby záškuby ovládl ----- vede útočné řeči proti Filipovi, dodnes se útočníá řeč nazývá filipika

3. Bitva u Chairóneie – Díky pomoci svého syna, prince Alexandra, vítězí král Filip Makedonský,

Následky porážky Řeků: KONEC řecké samostatnosti. Zaručeny svobody, navržen společný nepřítel: Persie - mnoho nespokojených tím Filip odvede z Řecka a ti ho nesvrhnou!!!).

ALE ……..Filipa zabil úkladný vrah (na svatbě jeho dcery se stalo)

4. Princ Alexandr – pokračuje v otcově díle

 

 44. hodina ...........pondělí  4.4.2016   // THÉBY (40-41)

Práce s textem

Vypracuj výpisky z textu na str. 40 a 41, snaž se o maximální stručnost a přehlednost. Na základě svých výpisků si připrav vyprávění o Thébách a jejich vzestupu.

Přibližný zápis:

Co víme: Sparta vyhrála ve válce nad Athénami a vládne

Sparta = Peloponéský spolek    x     Athény = Athénský námořní spolek

  1. Odstavec:

379 př.n.l. = nový soupeř Sparty = Théby, zakládají Boiótskou ligu

Sparta znepokojena – bude válka

  1. Odstavec:

Bitva u Leukter – Sparta má přesilu, Théby vede Epameinóndás, nová taktika, úspěch Théb

  1. Odstavec:

Théby na vrcholu moci a slávy, boje pokračují.

Ke Spartě se přidají i Athény, bojuje každý s každým – Řekové se dále oslabují navzájem. Venku číhá nepřítel

 

 

43. hodina ........... čtvrtek 31.3.2016   // ŽIVOT VE STAROVĚKÉM ŘECKU

HRY A SPORT (34-35)

Vyprávěj o olympijských hrách. Použit tyto výrazy:

Harmonie, mír, Olympie, ženy, oděv sportovců, letopočet, discipíny, odměna pro vítěze, letopočet

 

ŽIVOT V ATHÉNÁCH (30-31)

Jak vypadal řecký dům – kolik měl poschodí? K čemu sloužil dvůr? Žili v něm muži? Kdo smělů vstoupit do ženské části domu? Kde spali otroci? Kde spali manželé? Jak vypadala koupelna a záchod?

 

POTRAVA A ODĚV (31)

Čím se řekové živili? Jak jedli své pokrmy?

 Jak se oblékali – kdo nosil barevné oděvy? (31)

 

UMĚNí (32-33 – pouze 11 řádků)

Z čeho stavěli Řekové své budovy? Jak se liší dórský, iónský a korintský sloup? Jak vypadaly řecké sochy?

Malby – co je to mozaika? Zachvaly sse malby Řeků? Jak zdobili vázy?

 

DIVADLO (36-37)

Vyprávěj o divadle – použij tyto výrazy:

Hlediště, jeviště, vybavení, vstupné, ženy, masky, monolog, dialog, tragédie, komedie

Z jakého se stavělo materiálu? Proč přímo v terénu a ne na lešení? Jak vypadali herci (masky, boty)? Co je slovo akustika? Kolik herců hrálo – muži nebo ženy? Co to je monolog? A co je dialog?  Jak se liší tragédie a komedie?

 

42. hodina ...........pondělí  21.3.2016   //VÁLKA MEZI BRATRY

Zápis: Válka mezi bratry

Po vítězství nad Peršany Athény vzkvétají, rozvíjí se kultura, umění i vláda lidu – demokracie. Život ve Spartě je prostý, stále je vynikající armáda.

V krvavé Peloponézské válce se Sparta a Athény spolu utkaly.  Sparta porazila Athény, ale řecké městské státy byly po těchto bojích příliš vyčerpané. Blízko čeká nový soupeř: Makedonie.

 

Otázky na příště 31.3.2016:

  1. Jak dopadli řecko-perské války?
  2. Jak vzkvétaly Athény po skončení řesko-perských válek?
  3. Proč vznikl Athénský námořní spolek?
  4. Proč vznikl Peloponézský spolek?
  5. Jak dopadli boje mezi Athénami a Spartou?
  6. Jaký význam mají pojmy demokracie, oligarchie, tyranida?

 

40. hodina ...........čtvrtek 17.3.2016   //ŘECKO-PERSKÉ VÁLKY

Co víme: 500 př.n.l. povstala města v Malé Asii, vedená Milétem, pomohly Athény, 24 lodí, prohrála, ale Peršané se budou mstít Athénám za pomoc. Nebo je to jen záminka? Dareios posíla posly se vzkazem: Žádáme vodu a půdu na důkaz poddanosti.

 

Zápis: Řecko-perské války

Peršané svedli s Řeky několik bitev: u Marathónu, u Thermopyl, u Salamíny. Nakonec Řekové spojili své síly dohromady a u Platají Peršany drtivě porazili. U Mykalé pak potopili i perské lodě. Řekové obrovskou Perskou říši porazili a zachránili tím mj. základy evropské civilizace.

 

 

39. hodina ...........pondělí 14.2.2016   //PERSKÁ VELEŘÍŠE (str. 18-19)

Co už víme: Řekové zažili temná staletí (tj. období úpadku + nemáme dostatek písemných zpráv z tohoto období). Po cca 400 letech se vzchopili a kolonizovali Středozemí + Pobřeží Malé Asie – Trója, Milét, Efez.  S nimi kolonizovali také Féničané (Šp, Kartágo, Blízký východ) a Etruskové(S. It).

Zápis: Perská veleříše

Perská říše spojila pod svou nadvládu mnoho národů od Indie po Malou Asii a Egypt. V 5. století př.n.l. dosáhla svého největšího rozmachu. Král Kýros veliký dobyl Babylon, jeho syn Kambyses Egypt. Král králů Dareios a jeho syn Xerxes vpadli do Řecka a začala dlouhá válka Řeků s Peršany.

 

xx. hodina ...........čtvrtek 3.3.2016   // DIVADLO

Odpadlá

 

xx. hodina ...........pondělí 29.2.2016   //Vracíme zeměpis z 25.2.

 

38. hodina ...........čtvrtek 25.2.2016   //2 hodiny  svého života si prožiji ve starověkém Řecku

Ahoj,

je mi 12 let, jmenuji se Sofia a žiju ve Spartě....

Jsem Helena a žiji v Athénách....

Ahoj do 21. století, Jsem Jorgos a žiji stejně jako Helena v Athénách

Já jsem Leonidas, je mi 12 let a jméno jsem dostal podle našeho statečného krále...

Práce na prezentacích (ke shlédnutí na nástěnkách a v Gejzíru)

Učebnice - text Sparta + Athény

Otázky ke zkoušení (zkouší L.Božek):

Z čeho vznikla naše ABECEDA ?

Jaké jsou nejznámější osady ?

Kde všude vytvořili Řekové své městské státy ?

Kde se berou otroci ?

Kdy začala v Řecku doba železná ?

 

37. hodina ...........pondělí 22.2.2016   //Velká kolonizace (= hrdinů, str. 14-15)

Jedličková - test na opakování od Chetité

Po skončení temných staletí vznikají stovky nových řeckých osad v Malé Asii, na jihu Itálie, Francie, na Sicílii, v Egyptě. Řekové však nevytvořili jednotnou říši, ale nezávislé osady, které spolu navzájem obchodovaly.

Své státy nazývají Řekové POLIS (= městské státy), nejznámější budou Sparta a Athény

 

 

 

36. hodina ...........čtvrtek 18.2.2016   //Temná staletí (12-13)

Vpád primitivnějších Dórů zamenal pro Řecko začátek doby železné, ale také období úpadku. 

I po tomto období úpadku však nastal nový rozmach. V této době také vzniká řecké písmo (alfabeta). Z ní se později vyvinula i naše abeceda.

Divadlo Trójská válka

 

36. hodina ...........pondělí 15.2.2016   //Věk bohů a héroů (= hrdinů, str. 10-11)

Jedličková - test na opakování od Chetité

Řecké dějiny před příchodem Dórů známe pouze z:

1. Archeologických vykopávek

2. Ze starých řeckých bájí

Básnické skladby Illias (tj. Tŕoja)

Odyssea (bludná pouť Odyssea z války domů, trvala 10 let)

Autor: (slepý???) básník Homér

H. Schlieman = objevitel Tróji

Divadlo Paridova volba

 

35. hodina ..........čtvrtek 11.2.2016   // Olymp  (uč. 8-9)

Kdo byli bájní Bohové? Sestav rodokmen boha Dia:

Jeho rodiče, prarodiče, sourozence a jeho děti.

Rodokmen zakresli do sešitu.

Gaia a Uran?

Rheia a Krónos?

Zeus a Héra?

34. hodina ...........pondělí 8.2.2016   // Mykény bohaté zlatem  (uč. 6-7)

Zkoušíme vyprávění podle osnovy v sešitě, a podle textů v učebnici.

Vyrovná se vpád Dórů na území Achajů ničivé vlně tsunami, která zasáhla Krétu???

 

Zápis: MYKÉNY ZDOBENÉ ZLATEM (str. 6-7)

Okolo roku 2000 př.n.l. osídlili Řecko Achajové. Ač byli na nižší úrovni, přejali postupně kulturu Kréty. Jejich nejznámějším střediskem jsou Mykény. Ty byly obklopeny mohutnými hradbami (postavené Kyklópy). Měli jen bronzové meče. Jejich civilizace zanikla po vpádu Dórů (ti měli zbraně ze železa). Po vpádu primitivnějších Dórů zůstaly z Řecka jen trosky a zkáza.

 

33. hodina ...........pondělí  1.2.2016   // Starověká Kréra (Bájná Atlantida???)

Učebnice 2. díl (uč. 4-5)

Kdo byl Mínotaurus a co je to labyrint?

Ariadnina nit?

Nezapomeň: Píšeme test na Chetité, Izrael, Indie a Čína

 

Zápis: STAROVĚKÁ KRÉTA – KOLÉBKA EVROPSKÉ CIVILIZACE  (str. 4-5)

V letech 2500 až 1500 př.n.l. kvetla na Krétě 1. evropská civilizace. Neznámý národ zde užíval písmo, stavěl velkolepé paláce, vyráběl překrásnou keramiku i bronzové zbraně a nástroje. Mohutné loďstvo sloužilo k obchodu a také k ochraně ostrova. Ničivá vlna po výbuchu sopky na ostrově Théra zničil také Krétu.

 

32. hodina ..........čtvrtek 28.1.2016   // Opakování - Chetité, Čína, Indie, Izrael (uč. 48-62)

 

31. hodina ...........pondělí 25.1.2016   // Za velkou zdí  (uč. 60-61)

ZA VELKOU ZDÍ (str. 60-61)

Před nájezdy zvenčí měla Čínu ochánit Velká Čínská zeď. (8 851km, viditelná z Měsíce, na seznamu UNESCO, 25 000 věží, kouřové signály, 10m výška, 8m široká, sklady a chodby uvnitř).

Dovednosti v Číně: Výroba železa, skla, papír, střelný prach, porcelán, hedvábí, astronomie - kompas, knihtisk, medicína – akupunktura.

Spojení se světem a vývoz výrobků zajišťovala hedvábná stezka.

30. hodina ..........čtvrtek 21.1.2016   // Čína - Říše středu  (uč. 58-59)

ŘÍŠE STŘEDU (str. 58-59)

V povodí řek Chuang che a Jang-c´-tiang v Číně vznikla civilizace, která se zde udržela přes 4000 let.

Z Číny do celého světa se rozšířilo pěstování rýže, čaje, výroba papíru, hedvábí.

Filosof Lao-c´se stal zakladatelem TAOISMU, Konfucius zase KONFUCIÁNSTVÍ.

Dodnes známé myšlenky Konfucia:

 KONFUCIUS – „Nečiň jiným, co nechceš, aby činili Tobě“

„Chovej se k bližnímu tak, jak chceš, aby se oni chovali k tobě“

Jak se mají chovat lidé navzáje, jak děti k rodičům, mladší ke staršímu, poddaný k panovníkovi, žena k muži,…

„Učený člověk ví, co se sluší a patří, malý člověk ví, co se mu vyplatí“

28. hodina ...........pondělí 18.1.2016   // HINDUISMUS (uč. 54-55)

2 žáci píší test na starověké říše (od Sumerů po Egypt, str. 30-47 v učebnici)

2. část Stavielé pyramid

xxx. hodina ...........čtvrtek  14.1.2016   // V zemi reformátorů  

1. část  Stavielé pyramid

xxx. hodina ...........pondělí 11.1.2016   //

matematika

27. hodina ...........čtvrtek 7.1.2016   // NA BŘEZÍCH INDU (uč. 54-55)

4 žáci píší test na starověké říše (od Sumerů po Egypt, str. 30-47 v učebnici)

rozdáme test na starověké říše, správné odpovědi a bodové hodnocení ptázek

Zápis do sešitu:

DÁVNÉ CIVILIZACE NA ÚZEMÍ INDIE (str. 54-55)

Odpověz celou větou na otázky:

  1. V povodí které řeky vznikla nejstarší civilizace ?
  2. Co se nacházelo v jejích městech?
  3. Kdo ovládl údolí Indu a Gangy ve 2. tisíciletí?
  4. Jak se nazývají nejstarší známé literární památky starých Indů?
  5. Doplň text: Védy obsahují h _ _ _ _ , m _ _ _ _ _ _ _ , různá z_ _ _ _ _ _ í, popis vzniku _ _ _ _ _ .

 

26. hodina ...........pondělí 4.1.2016   // ZEMĚ ZASLÍBENÁ (uč. 50-51)

Zápis: V ZEMI ZASLÍBENÉ (str. 50-51)

Do Kanaán = Země zaslíbené přišli Židé z Egypta. Zde se usadili a odolávali útokům Pelištejců. Po smrti krále Šalamouna se země rozpadla na část severní (Izrael) a jižní (Judsko).

Židé vyznávají jediného boha Jahve a považují se za národ vyvolený k jeho obrazu – proto dodržují přísné náboženské předpisy a neuzavírají sňatky s cizinci.

----------------------------------------------------------------------------------

Umět vysvětlit tyto osobnosti: Mojžíš, Saul, David, Šalamoun

Umět vysvětlit tyto pojmy: Bible, národ vyvolený, hebrejské písmo

Kde leží místa: Egypt, Kanaán, Paklestina, Samaří, Judsko, Jericho, Jeruzalém, Babylon

 

25. hodina ...........21.12.   // BIBLE - KNIHA KNIH (uč. 52-53)

TEST na říši Sumerů, Akkadů, Babylonii, Asýrii a Egypt rozdáme příště,

Zápis: BIBLE – KNIHA KNIH (str. 52-53)

Bible, Písmo svaté, je svatou knihou Židů i křesťanů. Je také základní součástí evropské kultury, souborem morálních a náboženských předpisů a významné literární dílo.  Tvoří ji rozsáhlý soubor rozmanitých textů vznikajících po staletí.

Dělí se na:

  1. Starý zákon – společný pro Židy i křesťany
  2. Nový zákon – vyprávění o Ježíši Kristu, pouze pro křesťany. Židé na svého vykupitele teprve čekají.

24. hodina ...........17.12.   //CHETITÉ  (uč. 48-49)

TEST na říši Sumerů, Akkadů, Babylonii, Asýrii a Egypt, učebnice od str. 30

Zápis: CHETITÉ (str. 48 - 49)

Ve druhém tisíciletí vytvořili mohutnou říši v Malé Asii Chetité. Jsou to první Indoevropané. Jejich jazyk rozluštil Čech Bedřich Hrozný.

Chetité rozšířili do světa výrobu a využití železa. O mnohá území soupeřili s Egyptem. Nakonec ale podlehli tzv. Mořským národům.

23. hodina ...........14.12.   // STAROVĚK - OPAKOVÁNÍ (uč. 30-47)

Opakování Mezopotámie - Sumerové, Akkadové, Babyloňané, Assyřané

Opakování Egypta

Příští hodinu na toto učivo test

 

22. hodina ...........10.12.   // V ZEMI FARAÓNů  (uč. 44-45)

Kontrola sešitů a opravy samostatné práce, známky do ŽK

Jména faraonů: Džóser - 1. pyramida - zikkurat?

Chufu - Cheops - nejbětší pyramida

Rachef - Sfinga před jeho pyramidou

Hatšepsut - žena s vousy, Tutmós III,

Achnaton - zavedl jediné božstvo - sluneční kotouč ATON, jeho žena Nefertiti, syn Tutanchaton =Tutanchamón

Ramesse II 1. mezinárodní smlouva v dějinách, s Chetity

Kleopatra a Ptolemaios

dynastie - vláda panovníků naležejících k jednomu rodu

Božský původ faraonů

Zápis: V zemi faraónů - NOVÁ ŘÍŠE (str. 44-45)

Nová říše znamená vrcholné období Egypta. Faraoni se proslavili mnoha dobyvatelskými výpravami. Vládli zde i ženy – např. královna Hatšepsut. Válečník Ramess II uzavřel 1. mírovou smlouvu v dějinách s Chetity. Později Egypt  připojil ke své říši Alexander Makedonský. Za Ptolemaiovců (Kleopatra) se jej zase zmocnili Římané.

 

 

21. hodina ...........7.12.   // Dar Nilu (uč. 42-43)

KOmentář k sešitům dějepisu - někteří dopíší chybějící učivo

Komentář k samostatné práci z minulé hodiny -známky do žk příště. Zadání znělo odpovídat celou větou, provést opravu.

Známky ze sešitu do źk

Pojmy z této hodiny: Pyramida, Sfinga, chrám, hrobka, hyeroglyfy, papyrus, otroci, vykopávky, archeologické nálezy, bohové - kočka, zavlažování, zavlažovací kanály, faraón, posmrtná maska, vousy, mumifikace, vykradené hrobky, poklady, slonovina, zlato,

poušť, písek, sucho, Nil, Afrika, Núbie, Horní a Dolní Egypt, Sinajský poloostrov, Malá Asie

Zápis: Dar Nilu

Vysychání zelených pastvin severní Afriky přinutilo pastevce a zemědělsce stáhnout se k toku řeky Nil a využívat jeho každoroční záplavy. 3000 let př.n.l. zde vznikla civilizace s vlastním písmem, pyramidami a chrámy, tzv. Stará říše. Po 300 letech úpadku vznikla ještě Střední říše, ale i ta se po vpádu kočovníků z Asie rozpadla.

 

20. hodina ...........3.12.   // NELÍTOSTNÍ ASYŘANÉ (UČ. 35,36)

Pracuj s učebnicí 35,36

Najdi odpovědi na otázky: 

1. Kdo žil na severu Mezopotámie v době Babylˇoňanů

2. Najdi jméno hlavního střediska Asyřanů

3. Co bylo hlavní prací Asyřanů?

4. Aššurbanipal byl velký válečník. Co zajímavého po něm zůstalo?

5. Ve kterém městě sídlil Aššurbanipal?

6. Jaké bohatství bylo v Ninive?

7. Jak skončilo pyšné NINIVE?

Zápis: NELÍTOSTNÍ ASYŘANÉ (str. 35,36)

Ve stejné době, kdy jih Mezopotámie obsadili Babyloňáné, ovládli sever Mezopotámie Asyřané. Přejali písmo i kulturu Mezopotámie, ale zůstali především kočovníky a hlavně válečníky. Jejich král Aššurbanipal zanechal po sobě velkou knihovnu ve svém sídelním městě Ninive. Pyšné město Ninive, plné zlata, stříbra, slonoviny, vzácných látek, surovin i otroků smetla ze světa vzpoura Babylóňanů a jiných porobených národů.

 

19. hodina .......30.11.   // STAROVĚKÁ BABYLÓNIE (uč. 32,33)

co mají společného: https://www.youtube.com/watch?v=fZU6CbbR2yo

https://www.youtube.com/watch?v=vYK9iCRb7S4

český text: https://www.youtube.com/watch?v=sVPWXaeEbSw

Zápis: BABYLÓNIE (str. 34-35)

Město Babylon bylo centrem Starobabylónské i Novobabylónské říše. Král Chammurabi vytvořil proslulý zákoník, platný poté 1000 let. Babylon – kdysi největší město světa, je popisován i v Bibli: Babylónské zajetí Židů (Nabukadnezar II ), babylónská věž, zmatení jazyků, prorok Daniel, jáma lvová, dále Visuté zahrady Semiramidiny, MENE TEKEL (zváženo a sečteno). Babylonie nakonec podlehla Persii. Z města jsou dnes ruiny.

 

DÚ: Podle odkazu - růžový text, 19. hodina, najdi odpověď na otázky

1. Má písnička Babylon pravdivý text?

2. Je král NEBUKADNESAR II  totožný s Nabuccem z Verdiho opery?

 

 

18. hodina .......19.11.   // AKKADOVÉ

Zopakovat - kdo byli Hunové, kdo Attila, co si pamatume, jak vypadalo stěhování národů?

Umět vysvětlit rozdíl pravěk - starověk

Kdo byli a čím obodatili náš svět Sumerové?

Zápis z 23.11.

AKKADOVÉ (str. 32-33)

Sumerové nevytvořili jednotnou říši, ale řadu městských států, které mezi sebou často bojovaly. Takto oslabená sumerská města dobyl Sargon Akkadský a vytvořil první velkou říši v Mezopotámii. Akkadové byli zdatní válečníci, přejali vyspělejší sumerskou kulturu i klínové písmo, stavěli stupňovité věže – zikkuraty. 

Na začátku 2. tisíciletí př.n.l. vznikly na území Mezopotámie dva nové státy: Asýrie, Babylonie

 

 

17. hodina .......19.11.   //  STAROVĚK, SUMEROVÉ, PÍSMO

Středověké civilizace. Pojmy pravěk  a středověk. 

Zápis z 19.11.

STAROVĚK (uč. str. 29, 30,31)

Pravěk = dějiny společností a kultur, které neznaly písmo.

Starověk = historické období vzniku a rozvoje prvních civilizací ve Středomoří a v Asii.

SUMEROVÉ (str. 30-31)

Úrodný jih Mezopotámie (=Meziříčí) ovládli kolem roku 3000 př.n.l. Sumerové. Vděčíme jim za objev písma, kola a vozu aj. (zákony, soudy, školy). Byli zručnými řemeslníky, zemědělci, budovali hráze a zavlažovací kanály, čile obchodovali s okolím. Vznikaly první hradby a města.

Domy tabulek – sumerské školy

Způsob vlády – primitivní demokracie, později despocie.

 

 

16. hodina .......16.11.   //  Hunové a stěhování národů.

Dokončíme zápis ke stěhování národů + film Attila

Připomínám možnost zpracovat referát - Attila

Kdo to byl, kdo bili Hunové, odkud přišli?

Zajímavosti - Attilova smrt, tajemství a bohatsví jeho hrobu??? Vyhledej...

 

 

15. hodina .......11.11.  středa //  Hunové, stěhování národů a první Slované - učivo není v učebnici

HUNOVÉ, STĚHOVÁNÍ NÁRODů A SLOVANÉ – zápis, zkráceno

V 5. století se zhroutila římská moc v Evropě. Začíná stěhování národů. Hunové ničí germánské říše, z Čech a Moravy odcházejí Markomani i Kvádové. Svět je chaos - loupežení, ničení, vraždění. Evropské národy prchají před Huny směr západ. Rok 451 n.l. -  Katalaunská pole – evropské národy tlačí Huny zpět na východ.

SLOVANÉ

V 6. století k nám přicházejí Slované (z pravlasti někde mezi Vislou a Dněprem). Část obyvatel vyhnali, s částí se smísili. Nastupuje středověk v českých zemích.

 

14. hodina .......9.11.   //  Germáni v českých zemích - učivo není v učebnici

Germánské kmeny v českých zemích - zkrácený zápis

Po Keltech, na počátku nového letopočtu, k nám od severu přišli Germáni – Markomani a Kvádové.  Z jihu se rozpínala římská říše (hranice řeky Rýn a Dunaj).

Germánské hospodářství nedosahuje takové vyspělosti jako za Keltů, je to krok zpět. Nerazí vlastní mince, nežijí v oppidech, ale na vesnici v polozemnicích.

Náboženství – mnoho bohů, obřady v přírodě, dary i lidské  oběti, magie a kouzla

Náčelník Marobud – první pojmenovaná historická postava u nás

 

 

13. hodina .......5.11.   //  Doba železná v českých zemích

 

12. hodina .......2.11.   //  Doba bronzová v českých zemích

 

11. hodina .......26.10.   // Rasy, národy a jazyky

 

10. hodina .......22. 10.   //Člověk poznává kov

 

9. hodina .......19.10.   //  Urodný půlměsíc

 

8. hodina ....... 15. 10.   //  Neolitická revoluce

- umět vysvětlit

 

7. hodina ....... 12. 10. //  Doba kamenná 

Doba kamenná - starší, střední, mladší, pozdní,

 

6. hodina .......24. 9.   // Do dějin vstupuje člověk - Zrození člověka pokračování, uč. 12-16

Experti budou nadále prezentovat svá zjištění a závěry z nich vyplývající, tentokrát na celosvětovém kongresu.

Na začátku hodiny test na pojmy z dějepisu.

 

 5. hodina .......21. 9.   //  Zrození člověka, uč. 12-16

Expertní skupiny - archeologové a historikové z Japonska, Lichtenštejnska, Číny a Ruska pátrali po ostatcích pravěkých lidí a jejich předchůdců, aby svá zjištění posléze prezentovali ve své domovské skupině.

Pokračuje kontrola sešitů.

 

 

 4. hodina .......17. 9.   //  Stvoření světa, uč. 10-11

Sešity - máme nalepené historické události, od kterých počítají různé národy svůj letopočet + vybarvená časová osa (před a po Kristu), okraje a čísla stránek, veškeré zápisy

Opakování - římské číslice a letopočty podle nich

Osnova - Stvoření podle Bible, jiné mýty a legendy, co víme, tušíme (a nevíme jistě, nemáme důkazy), věda geologie, paleontologie

 

 3. hodina .......14. 9.   //  Kalendář a letopočet, uč. 8-9

Kontrola DÚ - sešity

Kde se nachází historické prameny?Nalepit obrázek, dokreslit vázu, pohár, obraz, kroniku, sochu, listinu s pečetí do budovy, kam patří

Nové: Pojmy - čas, kalendáč, datum, letopočet, římské číslice pro značení letopočtu umět, časová osa, letopočty různých národů

 

 2. hodina .......10. 9.   //   Paměť lidstva, uč. 6-7,

Nové: vysvětlit obrázky, pojmy: Pravěk, starověk, středověk, novověk, nejnovější dějiny lidstva. Jak zkoumáme historii? Kde se nachází historické pranemy

DÚ: nalinkovat sešity vně 3cm, očíslovat stránky, dopsat učivo, kdo ještě stále neměl sešit

 

 1. hodina .......7.9.   //   Pomůcky - sešit červený linkovaný A4 (velký), učebnice, obalené